Pētījums: Visuzskatāmāk TV skatīšanās paradumi Latvijā mainās jauniešiem

Jaunieši Latvijā arvien mazāk laika velta tradicionālā TV skatīšanai un izvēlas alternatīvus brīvā laika pavadīšanas veidus. Tā secināts LG Electronics (LG) pētījumā par televizora pirkšanas un skatīšanās paradumiem Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Pētījuma rezultāti rāda, ka Baltijas iedzīvotājiem, apsverot jauna televizora iegādi, vissvarīgākais kritērijs šķiet cena, taču jaunieši Latvijā salīdzinoši lielāku uzsvaru liek arī uz tādiem faktoriem kā funkcionalitāte un televizora ekrāna izmērs.

LG LM670S Cinema Screen, 3D Smart TV televizors

“Pētījuma rezultāti apliecina tendenci, ka jaunieši arvien mazāk laika velta tradicionālā TV skatīšanai. Tas galvenokārt izskaidrojams ar to, ka jaunieši ir apguvuši interneta sniegtās priekšrocības un izvēlas savu brīvo laiku pavadīt pie datora, nevis skatoties tradicionālo TV,” saka Vjačeslavs Sergejevs, LG Electronics Latvia Sabiedrisko attiecību menedžeris Baltijas valstīs. “Taču šī jaunā tendence atspoguļojas arī jaunākajās tehnoloģijās televizoru tirgū – Smart TV funkcija piedāvā iespēju apvienot televizora skatīšanos ar interneta lietošanu, kā arī sniedz pieeju dažādām izklaidējošām un izglītojošām aplikācijām.”

LG Infografika, pētījums, televizori, patērētāji

Kā Latvijas (30%), tā arī Lietuvas (34%) un Igaunijas (44%) iedzīvotāji pie televizora ekrāniem visbiežāk pavada vidēji 1-2 stundas dienā, turklāt jaunieši televizoru skatās mazāk nekā iedzīvotāji vecumā virs 50 gadiem. Interesanti, ka Latvijā salīdzinoši liela iedzīvotāju daļa (17%) izvēlas neskatīties televizoru vispār, taču Lietuvā šim apgalvojumam pievienojas tikai 7% iedzīvotāju, savukārt Igaunijā – 4%. Latvijā tieši gados jaunie cilvēki pie televizora ekrāniem pavada vismazāk laika – 28% respondentu vecuma grupā no 15-29 gadiem apgalvo, ka televizoru neskatās vispār, savukārt 19% aptaujāto šajā vecuma grupā pavada mazāk par vienu stundu, skatoties televizoru. Turklāt, pētījuma rezultāti rāda, ka respondenti, kas dzīvo ārpus Rīgas, pie televizora ekrāniem pavada vairāk laika, nekā Rīgas iedzīvotāji.

Iedzīvotāji vecumā no 50 līdz 74 gadiem televizoru skatās visvairāk – Latvijā 51% iedzīvotāju šajā vecuma grupā vai nu pavada pie televizora ekrāniem vairāk kā 3 stundas, vai arī televizors ir ieslēgts visu laiku, atrodoties mājās. Lietuvā tie ir 54% iedzīvotāju vecumā virs 50 gadiem, savukārt Igaunijā – 44%. Būtiski, ka gados vecākie iedzīvotāji vairāk paļaujas uz TV skatīšanos kā brīvā laika pavadīšanas veidu – Latvijā tikai 8% iedzīvotāji vecumā virs 50 gadiem neskatās televizoru vispār, Igaunijā – 1%, savukārt Lietuvā neviens iedzīvotājs šajā vecuma grupā nav apgalvojis, ka televizora skatīšanai laiku nevelta vispār.

Latvijā 62% aptaujāto minējuši cenu kā būtiskāko kritēriju, izvēloties jaunu televizoru. Lietuvā šim apgalvojumam pievienojas 91% iedzīvotāju, savukārt Igaunijā – 76%. Latvijā cena ir īpaši būtisks faktors iedzīvotājiem, kas vecāki par 40 gadiem. Jāuzsver, ka tikai 55% jauniešu Latvijā vecumā no 15 līdz 29 gadiem cena šķiet nozīmīgākais faktors, izvēloties jaunu televizoru. Interesanti, ka iedzīvotāji, kas dzīvo ārpus Rīgas, cenu uzskata par būtiskāko kritēriju, izvēloties jaunu televizoru.

Latvijā televizora ekrāna izmērs un funkcionalitāte novērtētas par vienlīdz svarīgiem kritērijiem, izvēloties jaunu televizoru – 47% Latvijas iedzīvotāju min kā televizora ekrāna izmēru, tā arī funkcionalitāti kā otru svarīgāko kritēriju. Pētījuma rezultāti Lietuvā rāda, ka otrs svarīgākais kritērijs ir funkcionalitāte, savukārt Igaunijā – ekrāna izmērs. Interesanti, ka Latvijā sievietes par nozīmīgāku kritēriju uzskata televizora ekrāna izmēru, taču vīrieši – funkcionalitāti.