TED un YouTube – inovāciju radīšanas saknes

Wired.com TED kurators Kriss Andersons raksta par «Pūļa Paātrinātajām Inovācijām» jeb to, kā internetā publicētais saturs var veicināt inovāciju rašanos. Arvien vairāk cilvēku izmanto internetu ne tikai, lai sazinātos ar citiem vai uzzinātu jaunāko informāciju, bet arī lai mācītos, piemēram, no daudzajiem dažādu tematu YouTube video. Tā dara arī nu jau populārā Legion of Extraordinary Dancers (LXD) deju apvienība. Deju grupas izveidotājs iedvesmojies no YouTube publicētā video, kur varam vērot Anjelo Baligad, 6 gadus vecu havajiešu puisēnu, kurš pārsteidz pasauli, dejojot labāk par profesionāliem dejotājiem ar ilgu gadu pieredzi.

Inovāciju radīšanas saknes

Dejotāji ir izveidojuši veselu globālu deju laboratoriju, mācoties viens no otra internetā publicētajiem video. Bērni Japānā mācās dejot no Detroitā filmētiem video. Tālāk jau viņi paši veido savus deju video, no kuriem mācās kāds cits Kalifornijā vai jebkur citur pasaulē. Tā rodas jaunas kustības, deju stili un novirzieni. No šīm guļamistabām, virtuvēm un garāžām ar lētajām web kamerām nāk šodien labākie pasaules dejotāji.

Kad tika nolemts publicēt TED sarunas tiešsaistē, lai tās būtu pieejamas ikvienam bez maksas, notika kas neparedzēts. Sarunu dalībnieki sāka gatavoties arvien cītīgāk un nopietnāk. Viņi pat pavadīja vairākus mēnešus runas rakstīšanā un vēl pēc tam mēnešus tās izmēģināšanā. Apziņa, ka tas viss būs redzams lieliem cilvēku pūļiem, lika runātājiem uzlabot savu uzstāšanās.

Saistībā ar šo jaunu sevis publicēšanas iespēju, sabiedrība it kā sadalās divās grupās. Viena puse uzskata, ka tas tikai veicina narcisma un mazo kaķīšu pārpildīto video straujāku vairošanos un izplatību. Otra puse uzskata, ka jaunā tiešsaistes video izplatīšanas iespēja nav nekas jauns – jau kopš seniem laikiem cilvēki ir veidojuši komūnas un domu biedru grupas, kas veicināja personības attīstību.

Inovācijas vienmēr ir radušās grupu un komandu aktivitāšu rezultātā. Mīts par vientuļo eureka zinātnieku ir tikai mīts. Lielākā daļa inovāciju ir garu stundu, mēģinājumu un ieguldījuma rezultāts. Viena ideja iedvesmo uz kādu citu ideju. Tā tās attīstās, vairojas un izplatās.

Kas veido Pūļa Paātrinātās Inovācijas (Crowd Accelerated Innovation)?

Pūlis. Tā ir sabiedrība, cilvēku grupa ar vienotām interesēm. Tas var būt telpā ierobežots vai neierobežots, mazs vai liels. Šajā pūlī katram tā loceklim ir noteikta loma un uzdevums. Pūlim ir savā starpā jādalās un jāapmainās ar idejām, lai rastos attīstība un inovācijas.

Gaisma. Visiem sabiedrības locekļiem ir jābūt redzamiem. Tiem vajag pašapliecināties viens otram. Arī pūļa radītajām idejām vajag gaismu – tām jākļūst redzamām.

Vēlme. Aktīva mācīšanās ir smags darbs. Tāpēc ikvienam ir nepieciešama novērtēšana. Blogeri gaida komentārus saviem rakstiem un darbinieks vienmēr priecājas par bosa uzslavu pēc labi padarīta darba. Tiešsaistes video iespējas apmierina katru no šiem trim punktiem- pūļa veidošanu, ideju publiskošanu un atzinības saņemšanu. Tas iegriež pulksteņa ciparnīcu un riteņi uzņem ātrumu.

Jo spēcīgāki iepriekš minētie elementi, jo vairāk Pūļa Paātrināto Inovāciju iespējams gūt. Kas jādara, lai tas attīstītos:

Solis numur 1: Pārvaldīt pūli

Vēsture pierāda, ka sabiedrība, kas pārsniedz savu kritisko skaitu, var apstāties progresā un sākt regresēt. Tehnoloģija atļauj ikvienam talantam parādīties publiskajā telpā. Taču tikai neliela daļa no visas sabiedrības spēj radīt kaut ko pilnīgi jaunu. No 100 cilvēkiem labākajā gadījumā tikai 12 būs jaunumu ieviesēji.

Solis numur 2: Izplatīt vairāk gaismas

Internets ir pārpludināts ar informāciju. Tāpēc loģiski, ka ne visi video iekaro pūļa simpātijas un saņem uzmanību. Iespējams, tavu video apskatīsies tikai tavs labākais draugs un tava mamma. Taču, ja šis video būs kādā ziņā ievērojams, tas izplatīsies, jo cilvēki sāks pārsūtīt tā adresi viens otram. Ar katru skatījumu, “tagu” vai komentāru mēs katrs izvēlamies, kas kļūs populārs un kas nē.

Solis numur 3: Aizdedzināt vēlmi

Iepriekš ikviens dzīvoja savā kopienā un savu talantu atklāja tikai saviem draugiem un ģimenei, kas gan uzskatīja to par neatkārtojamu, tomēr nespēja palīdzēt tam sasniegt lielāku daļu sabiedrības. Kopš tiešsaistes video iespējas rašanās ikviens var kļūt pamanīts. Ja nu par tavu video raksta, runā un domā tūkstošiem cilvēku? Kā tas spētu izmainīt tavu ikdienas dzīvi?