Kā padarīt idejas “lipīgas”?

Izcilais autors Marks Tvens reiz teicis: “Meli paspēj apskriet apkārt puspasaulei, kamēr patiesība vēl tikai šņorē zābakus.”

Šodien – tehnoloģiju un komunikācijas ātruma attīstības laikmetā viņa novērojums izklausās gluži vai pravietisks – pilsētas mīti un sazvērestības teorijas publiskajā telpā cirkulē nepārtraukti. Tai pat laikā tiem, kuriem patiešām ir vērtīgas idejas, ar ko dalīties –biznesa cilvēkiem, pasniedzējiem, žurnālistiem, zinātniekiem – nākas krietni nopūlēties, lai to padarītu kaut mazliet “lipīgu.”

Made to stick grāmata

Kapēc dažas idejas attīstas un sāk riņķot apkārt, kamēr citas “mirst dabiskā nāvē?”
Un kā iespējams uzlabot savu vērtīgo ideju izredzes kļūt “lipīgām?”

Pieredzējušie autori un ideju kolekcionāri Čips un Dans Hīti (Chip and Dan Heath) šai tēmai veltījuši grāmatu, kas var palīdzēt mainīt veidu kā pasniegt idejas savai auditorijai “How to make it stick”. Grāmatā atklāti būtiskākie “lipīgu” ideju nosacījumi, ko savā ikdienas komunikācijā var pielietot ikviens.

Lūk, arī seši “līpīgas” idejas nosacījumi:

  • Vienkāršība (Simplicity) – “nolobi” savu ideju līdz pat kodolam. Un mēģini to noformulēt vienā teikumā – lai tam varētu sekot visu mūžu.
  • Pārsteiguma moments (Unexpectedness) – mēģini pārsniegt un izaicināt savas auditorijas gaidas. Izmanto pārsteiguma momentu, lai radītu savos klausītājos interesi un ziņkāri. Mēģini atklāt plaisas savas auditorijas zināšanās un aizpildīt tās ar savu ideju.
  • Konkrētums (Concreteness) – Skaidro savu ideju ar piemēriem, kas rada asociācijas. Ja paraugāmies uz dabiski “lipīgām idejām,” tās ir pārpilnas ar tēliem. Der atcerēties piemēru, ko rāda tautas sakāmvārdi, kuros abstrakti un plaši jautājumi skaidroti, izmantojot konkrētu situāciju un tēlus: “Labāk zīle rokā, nekā mednis kokā.”
  • Uzticamība (Credibility) – “lipīgām” idejām jaspēj sevi attaisnot pašām. Piemēram, cenšoties izklāstīt kopējo situāciju visai bieži lielākā daļa no mums centīsies izmantot dažādus skaitļus. Taču lielākoties tā būs nepareizā pieeja. Reiz, tā vietā lai citētu neskaitāmas ciparu virknes, kas raksturotu “klibo” ekonomiku, ASV prezidents Reigans saviem vēlētājiem uzdeva vienkāršu jautājumu: “Pirms balsojiet, pavaicājiet sev: “Vai šodien es dzīvoju labāk nekā pirms četriem gadiem?””
  • Emocijas (Emotions) – kā likt auditorijai Tavu ideju paturēt prātā? Tai jāraisa cilvēkos emocijas! Liec viņiem kaut ko sajust – prieku, bailes, līdzjūtību. Tikai atceries, dažkārt grūtākais ir atrast pareizo noti (emociju), ko spēlēt.
  • Stāsti (Stories) – vienkārši stāsti savu stāstu. Klausoties stāstus, cilvēka prāts darbojas līdzīgi lidojuma simulatoram – iztēlē izdzīvojot tikko uzklausīto. Tā sagatavosi auditoriju, lai gūtu daudz ātrāku un efektīvāku atbildes reakciju.